När det inte går att åka på utflykt till tekniska museet, då får man skapa ett eget. Det gjorde Thoren Framtid i ett nytt projekt som började med att årskurs 7–9 skulle återskapa 100 innovationer från mänsklighetens viktigaste uppfinningar.

Idén gjordes sedan om för att passa årskurs 3. Där fick eleverna istället välja mellan 10 innovationer att återskapa, men kreativiteten och uppfinningsrikedomen var inte mindre för det. Hilde och Mika är två av eleverna som var med på projektet.
– Först fick vi välja mellan olika innovationer att arbeta med. Efter det delade vi in oss i grupper, två och två eller tre och tre. Vår lärare, William, gav varje grupp en faktatext om innovationen och frågor om denna som vi fick svara på. Vi arbetade med mindmap, skrev fakta om innovationen och renskrev på Ipad, säger Hilde och Mika.

– När vi var klara byggde vi en modell av innovationen. Vi började med att göra en skiss och välja material. Sedan byggde och målade vi modellerna och gjorde en utställning tillsammans med faktatexterna vi skrivit, berättar de vidare.
Hela processen tog ungefär 20 timmar och ledde fram till en storartad final när elevernas modeller visades upp i ett eget tekniskt museum. Elevernas vårdnadshavare kunde sedan ta del av alla kreativa skapelser genom en film som skickades ut till dem.







Läs om ett annat roligt projekt på Thoren Framtid Vita Vidderna här!