Thoren Framtid i Falkenberg har verksamhet från förskoleklass upp till årskurs 5. Lärarna på skolan märkte att det fanns många förutfattade meningar bland eleverna om vad som var flickigt och pojkigt i allt från kläder till aktiviteter och i hur man ska uppträda. För att få eleverna att tänka till anordnades en jämställdhetsdag för hela skolan.
- Vi ville sätta det på sin spets. I årskurs 4-5 såg vi en film (”Tur och retur”) som handlar om en pojke och en flicka från olika familjer som byter plats med varandra. Det tar ganska lång tid för familjerna innan de upptäcker att pojken tagit flickans plats och vice versa, utifrån den filmen hade vi väldigt intressanta diskussioner, säger Caroline Almborg, lärare i årskurs 5.
- Eleverna resonerade själva kring till exempel klädaffärer och hur fel de tyckte att det var att de rosa kläderna bara var för tjejer. Deras förslag var att klädaffärerna skulle börja sortera kläder efter färg i stället för pojke och flicka, säger hon.
I årskurs 2 fick eleverna sortera in yrken i en tjej- och en kill-kolumn med efterföljande diskussioner.
- När de slutade gjorde eleverna slogans som ”Jag kan göra vad jag vill” och så vidare.
Hur har ni jobbat med det här efter den här temadagen?
- Vi pratar om att alla val är genomförbara och att man ska våga ha en vision och en dröm och inte låta sig begränsas av vad som anses flickigt och pojkigt. Det var första gången vi hade en sån här dag men vi ska göra det igen, säger Caroline Almborg