Matematik och bondgårdsdjur: Går det ihop? Absolut!
På Thoren Framtid pågår just nu ett projekt där eleverna får lära sig genom att göra praktiska uppgifter. Lågstadiet och årskurs 4 är först ut att få vara med i Matematikbesök på 4H-gården i Skälby, ett helt nytt projekt inspirerat av 4Hs ledord: Huvud, Hjärta, Hand och Hälsa.

Istället för att läsa matematikuppgifter, till exempel ”Hur många äpplen finns i träden?” eller ”Hur många getter bor i hagen?”, kan eleverna räkna äpplen och getter på riktigt. Det gör att matematiken får ett verkligt sammanhang och visar hur viktigt det är att kunna göra uträkningar.
Som många projekt på Thoren Framtid är det dessutom ämnesövergripande, eftersom matematik kombineras med naturvetenskap.
– Kunskapsinlärning sker inte bara i klassrummet, utan även i andra miljöer. Detta är ett inkluderande projekt där eleverna får lära genom att göra på ett praktiskt sätt, berättar läraren Jennie Folkesson-Hinkel som ser fram emot att projektet ska kicka igång.